Hoe maak je kans bij Stadsgoud 2017..?

01 februari 2017 | Redactie

Is het gekriebel al begonnen, met het oog op de inschrijving voor Stadsgoud? Hoe gaan wij dit jaar ons 'groene' plan indienen bij het Elisabeth Strouven Fonds? Vandaag volgen wat praktische tips. Zonder succes-garantie, maar alle beetjes helpen.

Schermafbeelding 2017-02-01 om 11.27.54.png ©Mariscal2016

Het lijkt soms heel makkelijk, een grappig idee lanceren. Bijvoorbeeld bij een groepje vrienden of met de buren over de verbetering van de buurt. Maar echt goeie ideeën ontstaan meestal pas, nadat meerdere mensen er over hebben nagedacht. De een is goed in het losmaken van onze gedachten, de ander vraagt zich af hoe een bestaand idee weer beter kan. En weer een ander springt op als het op uitvoeren aankomt. Je idee voor Stadsgoud maakt de meeste kans als je het goed hebt uitgewerkt. En als alle vragen op tafel zijn geweest.

atelierMariscal.jpg ©Mariscal2016

Zoek de verwondering

Een kenmerk van een goed idee is, dat mensen ervan gaan glimlachen. Dat hoeft niet altijd zo te zijn, maar dat werkt bij Stadsgoud enorm in je voordeel. Want mensen zijn op zoek naar nieuwe dingen, die al veel eerder hadden gekund, maar nooit iemand op gekomen is.  Het zijn die onbevangen, creatieve vondsten die snel draagvlak vinden. En waar straks graag velen aan meewerken.

Blijf origineel

Originaliteit bestaat niet, zeggen historici. Omdat altijd wel iemand te vinden is in de geschiedenis, die ons idee al eerder heeft uitgewerkt. Maar zo star is het begrip 'originaliteit' hier ook niet bedoeld. Je kunt best iets uitwerken wat elders ook al eens is gedaan. Maar geef het dan een eigen invulling, die goed past bij deze stad en streek. En ook bij deze tijd. Originele dingen geven vaak een 'nieuw' gevoel. En een eigentijdse verpakking helpt daarbij natuurlijk prima.

Toon je betrokkenheid

Een leuk idee is een goed begin. Maar de jury gaat beslist kijken naar jouw engagement ermee. Ben jij iemand die ook ervoor zorgt dat het idee er werkelijk gaat komen? Ben je je bewust van de tegenslagen die nog op je pad gaan komen? En heb je dan wel de wilskracht om het toch af te maken? Het is altijd goed om te benoemen wat je al eerder hebt gerealiseerd. En te laten voelen dat je idee er sowieso gaat komen, of je nu de Stadsgoud-prijs wint of niet. En heb je al een groep medestanders, dan komt die boodschap best geloofwaardig aan.

Verrijk de stad

Door jouw (of jullie) idee is Maastricht weer een stukje leuker, leefbaarder, meer bijzonder en rijker. Naar dat gevoel is de jury op zoek. En dit betekent niet dat er altijd kostbare ingrepen nodig zijn om dat gevoel te bereiken, integendeel. Slimme ideeën weten juist een gevoel van inspiratie en leefbaarheid te bieden, zonder dat er vergulde bloembakken op elke straathoek moeten worden onderhouden.

Blijf realistisch

Jawel, ook realisme is belangrijk. De jury wil voelen dat je enerzijds de vernieuwing opzoekt, maar dat je tegelijkertijd beseft wat haalbaar is. Zowel op organisatorisch gebied, als op het vlak van de kosten vliegen bijzondere ideeën wel eens uit de bocht. Dus een blijvende tropische kas voor 4.000 zeldzame kanaries op het Vrijthof, gaat het niet halen. Houd het uitvoerbaar en origineel. Daar maak je kans mee.

Leg het begrijpelijk uit

Je bent niet de enige met een plan, dus als je alles meteen tot in detail uitwerkt dan kan de jury het niet behappen. Daarom kun je het ingediende idee het best heel krachtig en simpel uitschrijven. Eerst in ongeveer één zin, en daarna in een korte beschrijving. Tenslotte in een tekst die laat zien dat het niet alleen heel bijzonder is, maar ook realistisch en haalbaar. 

Ga voor een van de prijzen

Er zijn drie prijs-categorieën. En je kunt er maar één winnen natuurlijk. Dus geef bij jouw idee aan op welke prijs je inzet. En waarom je dat bedrag nodig hebt. De jury ziet het liefst een synergie tussen jouw (of jullie) vrijwillige inzet en de optimale besteding van het bedrag dat je nodig hebt. Daarbij moet je denken aan kosten die onvermijdelijk zijn. En die onmogelijk of moeilijk uit vrijwillige inzet kunnen worden voldaan. Zo investeert Stadsgoud zo efficiënt mogelijk in 'de natuur' van Maastricht.

We wensen je heel erg veel succes met de inzending.

mariscal2015.jpg ©Mariscal2016

De illustraties in dit blog zijn allemaal van de Spaanse artiest Javier Mariscal, uit Barcelona.


blog overzicht
Gesprek laden